« Back

Explore new Places: Kebnekaise, Zweden

Het beklimmen van de hoogste berg van Zweden

27.01.2019

De populariteit van de Buscamper of Van blijft groeien. Daarmee groeit ook het aantal jonge gebruikers. Meer en meer families, jonge gezinnen en koppels willen mobiel zijn. Het buitenleven ervaren en sportief onderweg zijn. Een buscamper past bij die actieve levensstijl.

In dit verhaal verplaatsen we ons in een Sun Living buscamper van Småland in Zuid Zweden naar Lapland met als eindbestemming de Kebnekaise Top. De hoogste berg in Zweden. We rijden naar Nikkaluokta en gaan verder te voet naar de Kebnekaise. Daar verblijven we in tenten voor een dag of drie waarbij we afhankelijk van het weer, de top zullen proberen te bereiken.

We zijn op pad met de Sun Living V 60 SP. Deze is zeer geschikt voor de afstanden die we gaan afleggen en biedt ruimte aan een brede selectie vakantiebenodigdheden zoals fietsen, kayaks, surfplanken enz. Dit in combinatie met de compacte afmetingen en het efficiënte verbruik maken deze Van populair bij actieve gebruikers. Zowel nieuw als tweedehands.

Dag 1
Er is weinig verkeer en we schieten dan ook goed op. We zijn Stockholm zo voorbij. Normaal gaat dat niet zo makkelijk. Na Uppsala, Gävle, Sundsvall en Härnösand komen we bij High Coast - wat een fantastisch uitzicht vanaf de brug. Kinderen willen nog weleens proberen hun adem in te houden van het begin tot het einde van de brug. Een leuk spelletje dat ook nog eens voor wat rust achterin zorgt :-). Eindelijk bereiken we onze bestemming. Luleå [ Luule ]. We overnachten hier op een camperplaats bij ”Ettans boat harbor” met zo'n 10 plekken naast het water, voorzien van electra en water op de plek.

Dag 2
Al vroeg in de ochtend vervolgen we onze reis richting Nikkaluokta. 70 km ten wensen van Kiruna. Na zo'n 5 uur komen we aan en parkeren we onze buscamper.

Na een goede lunch beginnen we onze wandeling. De afstand is zo'n 19 km. Het pad is enigszins glooiend zonder echte hoogteverschillen. De ondergrond is niet geheel vlak. Na 5 km kan je kiezen om per boot te gaan. Het maakt de afstand niet korter, wel gemakkelijker. Wij kiezen ervoor te blijven lopen.

We bereiken Kebnekaise station om 19.00 uur en zetten meteen onze tent op. We zullen de berg aan de oostkant beklimmen waardoor een bijeenkomst om 20.00 u. met de gidsen verplicht is.

Dag 3
We ontwaken met een blauwe lucht en een stralende zon. Na een licht ontbijt en voorzien van een volle uitrusting verlaten we het bergstation. Onze groep bestaat uit 9 mensen en 2 gidsen. Het eerste stuk lopen we licht omhoog. Na een tijdje naderen we de ”Storbacken”. We lopen in een rustig tempo. De regel luidt dat als je het niet bij kunt houden, je terug moet. Meestal blijkt dat, op dit punt. De hele groep volgt als we een korte drinkpauze inlassen. We passeren de ”Kebnetjåkkagletsjer” waarna we vervolgens de voorkant van de Björling's gletsjer bereiken, 1.500 meter boven zeeniveau. Hier nuttigen we de lunch en trekken we ons harnas aan. De groep wordt in tweeën verdeeld en in de touwen gehesen.

Aan de andere kant van de gletsjer stoppen we om de helmen op te zetten en spikes onder de schoenen te plaatsen. Het wordt hier echt heel steil!
We zijn aangekomen bij het meest steile stuk van de hele beklimming. Het is een besneeuwde wand die volledig verticaal lijkt te staan. Eenmaal boven halen we opgelucht adem, kijken we naar beneden over de bergkam en voelen we ons zo trots: WE HEBBEN HET GEHAALD! Wat een fenomenaal uitzicht.

Welke kant je ook op kijkt, je ziet bergen en valleien, maar alles ligt onder je. Wij staan erboven. Boven op de top! Na een paar minuten euphorie en foto's maken is het tijd om weer naar beneden te gaan. Iedereen is enthousiast over de beleving van zojuist in de meest ideale weercondities die je je maar kunt wensen. We hebben daarmee erg veel geluk gehad.

Dag 4
Nog steeds moe maar met een betere nachtrust achter de rug dan de nacht hiervoor gaat de wekker al om 6 uur af. Tijd om in te pakken en terug te lopen naar Nikkaluokta. We lopen de afstand net onder de 4 uur. Een prestatie vinden we zelf met 15 kg. bepakking op onze ruggen. Ook nu laten we de boot voor wat het is. Als bewijs nemen we er een foto van als we deze zien varen.

Heel fijn om de Sun Living weer te zien. Meteen laten we de uitrusting voor wat het is en verwisselen we onze vochtige kleding voor droge. Met zo'n 1.650 km voor de boeg gaan we zo snel mogelijk op pad. We rijden via de binnenwegen zodat we meer van Zweden kunnen zien. Qua tijd is het slechts een paar uur extra en de afstand is ongeveer gelijk maar we vermijden snelwegen. Op weg naar de eindbestemming voor deze dag, Dorotea, passeren we de poolcirkel nog een maal.

Dag 5
Wederom vertrekken we vroeg in de ochtend. We rijden naar het Zuiden en bereiken Jönköping en Tenhult. Onze expeditie was succesvol. Zo ook de keuze voor de Sun Living V 60 SP. Het model past ons goed en sluit aan bij onze reiswensen. Wat een ervaring!