Terug
10.06.2022

Zeer gewaardeerd comfort

Het is altijd mijn droom geweest de winter in een camper door te brengen. De weersverwachting volgen, reizen van de ene naar de andere wedstrijd en vanuit mijn bed, hup, zo in mijn ski's. Mijn samenwerking met Sun Living startte dit jaar. Men begreep mijn behoeftes met als gevolg dat ik een Sun Living A 70DK meekreeg voor een reis in januari. Voor vertrek controleerde ik de weersvoorspelling waarna Masa en ik naar Oostenrijk reden. Daar sneeuwde het al een paar dagen.

De automaat in combinatie met de cruise control maakten grote indruk op mij omdat ze het rijden zeer comfortabel maakten. Voor we het wisten kwamen we aan in Saalbach (waar de meeste verse sneeuw verwacht werd). Het slechte weer van de volgende dag gaf ons tijd productief te zijn, dat wil zeggen: emails behandelen, foto's en video's bewerken, teksten maken enz. 's Avonds vergezelden Mark en Lovro ons. Zij waren vanuit Zwitserland onderweg naar huis. De verleiding van verse sneeuw en een warme camper konden ze echter niet weerstaan.

Deze camper heeft ruimte genoeg voor vier skiers in de winter. Onze uitrusting pastte met gemak, eten koken ging prima waarna we gezamenlijk genoten van het diner. Met dank aan de ruime indeling van de A 70DK.

Sun Living A70DK: een geweldige camper. Het team heeft al enige ervaring met winterkamperen. Het stapelbed was voor Mark en Lovro, zodra zij vertrokken, nog meer ruimte voor onze eigen spullen. Het doordachte ontwerp van de camper biedt de ruimte van een compact apartement en dat op slechts een paar m2. Ondanks de voorwielaandrijving en besneeuwde wegen, reden we zelfs de Maloja bergpas zonder sneeuwkettingen.

Masa: “Ons plan was een dag of twee in Saalbach te skiën en dan door te rijden naar Frankrijk, naar het Les Arcs skigebied. Daar werd de twee freeride race van het seizoen georganiseerd. Daarna terug naar Slovenië, waar Maj het vliegtuig zou nemen naar Georgië voor de volgende wedstrijden.”

Uiteraard zou het leven te eenvoudig zijn als alles volgens plan verloopt. De wedstrijd in Frankrijk werd een paar dagen uitgesteld als gevolg van het slechte weer. Ons hele plan aan duigen, inclusief een geannuleerde vlucht naar Georgië. Gelukkig waren we onderweg met een camper! Onze eigen accomodatie, zonder reserveringen of uitchecktijden. De wijzigingen in het plan deden ons dus niet zoveel. We konden nu immers langer van besneeuwd Oostenrijk genieten.

Klaar voor een nieuwe dag in de sneeuw.

Na een paar dagen in Saalbach was de accu nagenoeg leeg en het water op, dus overnachtten we een nacht op een wintercamping om er de komende dagen weer vrij van alles en iedereen op uit te kunnen. We reden richting het Weißsee skigebied en vervolgens naar de Gerlos pas waar we gebruik maakten van de uitstekende sneeuwcondities alvorens door te rijden naar Innsbruck. Hier verruilden we onze skilaarzen voor klimschoenen om een van de grootste en nieuwste klimhallen ter wereld te bezoeken. Inderdaad, aangezien we het grootste deel van de tijd met z'n tweeën reisden en de camper maar liefst zeven slaapplaatsen heeft, konden we naast onze ski uitrusting ook onze klimspullen meenemen. Best fijn voor de voeten, een dagje zonder skischoenen.

Alles kan mee in de grote garage achterin.
Tijd voor wat contact met het thuisfront.

Onze reis leidde ons naar meer verse sneeuw en we kwamen aan in St. Moritz. Weer twee dagen met perfecte sneeuw gingen veel te snel voorbij. Mark vergezelde ons hier om met z'n drieën door te reizen naar Frankrijk.

En opnieuw wedstrijden en verrassingen … Zodra we de grens met Frankrijk passeerden, ontvingen we een bericht dat de wedstrijd in Les Arcs geannuleerd was omdat er niet genoeg sneeuw gevallen was. We konden niet anders dan onderweg te stoppen voor ontbijt om de situatie even goed door te spreken. “Gelukkig reizen we in een camper en hebben we geen duur hotel geboekt” was onze gezamenlijke gedachte.

1000 kilometer en 24 uur later waren we terug on de Maloja pas waar de sneeuw veelvuldig naar beneden kwam. Wederom reden we de pas zonder sneeuwkettingen, de camper reed perfect. De volgende dag trakteerde St. Moritz ons op voldoende verse hagelwitte sneeuw. Dat maakte de lange rit meer dan waard! We boekten een nieuwe vlucht voor Georgië, namen afscheid van Mark en reden 's nachts naar Slovenië waar we de gebeurtenissen van de afgelopen twee weken nog eens herbeleefden.

Happy Campers!

Je went snel aan de voordelen van een camper, zeker als je gewend bent te kamperen in de winter in de auto of een busje dat niet is uitgerust voor de winter. Een warme douche na het skiën, een complete keuken met koelkast, een ruim en comfortabel bed, stahoogte, verwarming, droge skischoenen en handschoenen, grote tafel, elektriciteit en heel veel ruimte waren niet bepaald standaard tijdens de reizen met de auto de afgelopen jaren. Het comfort van deze camper werd zeer gewaardeerd en ik hoop dan ook dat ik weer een keer op avontuur kan met een Sun Living.

Maj is een freeride skier - hij besteedt het grootste gedeelte van zijn tijd aan het zoeken naar verse sneeuw. De afgelopen vier jaar deed hij ook mee in competities met als doel zich te kwalificeren voor de Freeride World Tour